Dysleksivennlig skole

Dysleksivennlig skole

Hvor mange har dysleksi?

Ifølge Dysleksi Norge så har mellom 5-10% av befolkninga dysleksi. En kan regne med at 20% har generelle lesevansker. Det vil si at det er elever med denne vansken i nesten alle skoleklasser.

Typiske kjennetegn på dysleksi er:

  • Manglende ferdigheter til å lytte ut lydene i språket
  • Vansker med å koble bokstav og lyd (dette kalles grafem/fonem-forbindelsen)
  • Vansker med å sette bokstaver sammen til ord
  • Unøyaktig lesing
  • Vansker med å formulere seg skriftlig

    Elever med dysleksi er ikke dummere enn andre elever, men trenger tilrettelegging. Dersom skolen ikke tilrettelegger, så får ikke elevene frem sin kunnskap og kompetanse.

Hva skal til for å bli en god skole for elever med dysleksi?

Dysleksi Norge har utarbeidet noen krav til å bli sertifisert til «Dysleksivennlig» skole. Dersom en ønsker å bli dysleksivennlig skole, kan en ta kontakt med Dysleksi Norge her: https://dysleksivennlig.no/hvordan-bli-dysleksivennlig-skole/

Skoler som søker vil få tildelt en rådgiver.

Kjennetegn er:

  • Har et inkluderende og aksepterende miljø.
  • Har gode systemer og kompetanse på å finne dem som har vansker.
  • Kartlegger og registrerer alle elevenes leseferdigheter systematisk.
  • Følger opp leseutviklingen hos de elevene som trenger det.
  • Setter raskt inn tiltak som fungerer.
  • Er gode på å bruke mulighetene IKT gir.
  • Sørger for at alle lærere har kompetanse i tilpasset undervisning for elever med lese- og skrivevansker, språkvansker og mattevansker.
  • Har ikke mer tid eller ressurser enn andre skoler, men de setter kunnskap i system og skaper gode rutiner.
  • Evner å se forbedringspotensial og har vilje til å endre praksis.

    Veldig viktig er det å ikke tenke at det bare er læreren som underviser i norsk som må tilrettelegge. Det er viktig i alle fag. Derfor er det viktig at alle på skolen har kompetanse om hva dysleksi er og hvordan tilrettelegge. Skolen må arbeide kontinuerlig med kompetanseheving av lærere på områdene lese- og skrivevansker, matematikkvansker og språkvansker, samt god pedagogisk bruk av IKT-hjelpemidler.
    Dysleksivennlige skoler skal være gode skoler for elever med lese- og skrivevansker, men også matematikkvansker og språkvansker.
Ipad kan være et godt hjelpemiddel for elever med dysleksi
Digitale vertøy er en viktig del av en dysleksivennlig undervisning.

Tips for en mer inkluderende undervisning

Font

Det er noen fonter som er mer dysleksivennlige enn andre. Dette både ved de som er installert eller fonter du kan laste ned. Lexia Readable, Dyslexie og Open Source varianten OpenDyslexic kan lastes ned fra internett og integrerest i Word osv.
OpenDyslexic er enklest å bruke fordi det er gratis og har en Open Source-lisens. Vi har brukt denne fonten i disse oppleggene:

Naturfagforsøk: https://www.kunnskapskassen.no/produkt/forsoksbeskrivelse-kullsyre-og-rosiner/
Naturbingo: https://www.kunnskapskassen.no/produkt/naturbingo/
Multiplikasjonskort: https://www.kunnskapskassen.no/produkt/multiplikasjonskort/

Vi kommer til å bruke fonten mer i fremtidlige opplegg.

Alltid digitalt tilgjengelig materiell

Alt skriftlig materiell må også være tilgjengelig digitalt. Eleven må kunne spille av det som står ved bruk av Office lens, opplesningsvertøy på Ipad, opplesningsverktøy på PC, lime inn i google translate (overraskende god opplesning, test ut selv!).

Skal aldri måtte skrive for hånd

Dette punktet kan nok variere, men en elev med dysleksi bør alltid så velge mellom å skrive for hånd eller digitalt. Digitalt kan eleven bruke Lingdys/textpilot eller andre vertktøy som støtte.

Bildestøtte i Power Point.

Ha alltid bilder som støtter teksten i Power-Point eller andre presentasjonsvertøy. Dette er uansett nyttig for alle elever.

Opplesningsverktøy

Det finnes mange opplesningsvertøy. La eleven teste ut flere og la eleven bruke det han/hun liker best.

Diktering

Diktieringsvertøyet i Word er fantastisk. Eleven kan lese inn teksten. Fungerer overraskende bra. Test det ut selv.

Muntlig aktivitet

Legg opp til en del med muntlig aktivitet i hver time.

Muntlige prøver og variasjon i type vurderinger.

Elever med dysleksi ha rett på tilrettelegging i vurderingssituasjoner. Derfor må eleven få skriftlige prøver muntlig eller annen nødvendig støtte. Det er også andre vurderingsformer som inkluderer elever med dysleksi mer. Et eksempel kan være Podkast eller muntlige presentasjoner.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Handlekurv

Innlogging

Registrer


Dine personopplysninger brukes til å øke brukervennligheten på denne nettsiden, gi deg tilgang til administrasjon av din brukerkonto og andre formål som beskrevet i våre personvernregler.

Innlogging

Registrer


Dine personopplysninger brukes til å øke brukervennligheten på denne nettsiden, gi deg tilgang til administrasjon av din brukerkonto og andre formål som beskrevet i våre personvernregler.