Profesjonsfelleskap – Hva er det og hvordan få det til?
«Komplekse pedagogiske spørsmål kan ofte være vanskelig å svare på helt alene»
Utdanningsdirektoratet
![Profesjonsfelleskap Hva er profesjonsfelleskap?](https://usercontent.one/wp/www.kunnskapskassen.no/wp-content/uploads/2022/08/pexels-fauxels-3184424-1024x443.jpg)
Hva er et profesjonsfelleskap?
Begrepet «Profesjonsfelleskap» innebærer et lærende felleskap hvor ansatte skal reflektere over felles verdier og videreutvikler egen praksis (Udir). Dette er et begrep belyst i overordnet del av nye læreplaner, som betyr at vi har en forpliktelse til å samarbeide med hverandre. God profesjonsutvikling skjer når lærere deler erfaringer, reflekterer sammen, prøver ut nye metoder og jobber med å vurdere egen praksis. Det er viktig å bemerke hvor viktig ledelsen sin rolle er for å få til et godt profesjonsfelleskap, da typiske utfordringer er tid, kollektive prosesser og organisasjonskultur (Udir).
Hvorfor profesjonsfelleskap?
Komplekse pedagogiske spørsmål kan ofte være vanskelig å svare på helt alene. I følge Udir får lærere som reflekterer over og vurderer planlegging og gjennomføring av undervisning i felleskap «rikere forståelse» av god pedagogisk praksis. Dette støttes av blant annet Gro Helen Preston (2021), som i sin forskning intervjuet åtte lærere ved tre ulike videregående skoler; funnene peker i retning av at læreres læring og kunnskapsutvikling har de beste vilkårene når kolleger deler, samarbeider og reflekterer sammen. For en dypere forståelse av profesjonsfelleskap anbefaler vi dere å lese utdanningsnytt sin artikkel om profesjonsfelleskap: https://www.utdanningsnytt.no/fagartikkel-fagfornyelsen-laereplanverk/laereplanen-og-profesjonsfellesskapet/246128
4 Nyttige tips for å bidra til profesjonsfelleskapet
Profesjonsfelleskap handler altså om å flytte blikket fra den enkelte lærer til felleskapet, og å utfordre hverandre på en måte som stimulerer læring og utvikling av egen praksis. Men hvordan kan den enkelte læreren bidra til profesjonsutvikling?
Her har du 4 nyttige tips:
- Still deg selv og andre åpne spørsmål som kan gi uventede og nye svar
- Reflekter over utfordringer du vil ha tips og støtte til før samarbeidstiden som er satt av – på den måten blir den verdifulle tiden brukt godt
- Del egne erfaringer og undervisningsopplegg med kolleger, og spør gjerne om å få opplegg – Det er mye læring i hvordan andre utfører undervisningen sin! (Hvis du er opptatt av å dele undervisningsopplegg, lag deg bruker her og legg ut oppleggene dine: https://www.kunnskapskassen.no/my-account/)
- Hugs å vurder egen praksis i blant.
Referanser
Preston, G. H. (2021). Lærere som lærer: en studie av kunnskapsutvikling og profesjonsfellesskap (Master’s thesis, Høgskulen på Vestlandet).